Tuesday 16 July 2013

Hamil, Menyusu, Puasa dan Rukhsah. Keliru?


Salam ibu-ibu yang dikasihi tuhan.

Adakah anda berpuasa pada hari ini dan juga hari-hari sebelumnya?


"Tak laratlah...."
"Ya rabbi, dahaga sangat...."

Pic: Google.com


Bagaimana anda berjaya berpuasa dengan keadaan anda hamil atau menyusukan dengan situasi berikut:

Dehidrasi
Penat, letih
Mual
Morning Sickness
Dan seribu satu cabaran lain ibu hamil dan menyusu.

Anda bertuah, kerana dipilih tuhan untuk berpuasa dalam keadaan serba payah seperti ini. Ganjaran pahalanya tidak mungkin sama dengan pahala puasa orang yang tidak hamil atau menyusu. 

Isunya sekarang, adakah perlu mengambil rukhsah untuk berbuka puasa atau tidak berpuasa? Isu ini ada banyak pendapat. Ada yang menganjurkan ambil sahaja. Ada yang kata ikut kemampuan diri.

Jadi bagaimana?



Tuhan memuliakan ibu hamil dan menyusu dengan memberi rukhsah untuk tidak berpuasa jika puasa boleh menyebabkan kemudaratan pada ibu atau bayi. Rukhsah ini adalah seperti solat jamak qasar ketika bermusafir, ia adalah pilihan sama ada mahu mengambilnya atau tidak. Lebih baik jika mengambilnya dan jika tidak mengambilnya tidak salah.

Jika anda sihat dan tidak mengalami sebarang masalah kesihatan ketika berpuasa walaupun sedang hamil atau menyusukan, maka mungkin anda selesa untuk berpuasa sahaja. Jika tidak, anda boleh mengambil rukhsah itu, hadiah daripada sang pencipta tanda kasih kepada ibu yang tidak berupaya untuk berpuasa jika puasa itu benar-benar memberi kemudaratan kepada kesihatan ibu dan anak.

Ambillah pendapat yang dekat di hati setelah yakin itulah yang terbaik. Di sini ada link dari sudut pandangan perubatan, apakah contoh-contoh mudarat yang membenarkan ibu mengambil rukhsah tidak berpuasa di bulan ramadhan.

http://fiqhmedic.wordpress.com/2008/09/15/wanita-menyusukan-anak-berpuasa-breastfeeding/

Jika ingin terus mengambil rukhsah dari awalnya, tidak salah. Boleh menonton video pendek ini dari Dr.Zakir Naik berkaitan rukhsah untuk ibu mengandung dan menyusukan.

http://www.youtube.com/watch?v=wdeFQZ8p4rk

Baiklah, disini ada sedikit panduan untuk membantu anda memilih rukhsah untuk tidak berpuasa atau pun terus berpuasa bagi ibu hamil dan ibu menyusu:

pic:google.com


1. Uji diri anda berpuasa pada hari pertama. Jika anda boleh melaluinya tanpa sebarang masalah yang memudaratkan, maka anda boleh meneruskan puasa. Ramai ibu diluar sana berjaya berpuasa tanpa sebarang masalah walaupun dalam keadaan hamil dan menyusu.

2. Jika anda mengalami masalah kesihatan dengan berpuasa, anda boleh mengambil rukhsah untuk tidak berpuasa sehari, dan mencuba lagi berpuasa selang sehari sambil memantau keadaan kesihatan anda dan bayi.

3. Jika pakar perubatan anda telah memeriksa keadaan anda dan menyarankan untuk tidak berpuasa, maka anda sudah boleh memilih untuk tidak berpuasa dari awal ramadhan kerana telah disahkan akan memudaratkan kesihatan oleh pakar.

4. Jika anda merasakan anda perlu mengambil rukhsah kerana anda mengandung atau menyusukan bayi walaupun anda sihat, maka ambillah, itu hadiah untuk anda. Jangan lupa merujuk cara untuk menggantikan puasa yang ditinggalkan dengan pakar agama ya.

pic:google.com


Ha, jika seronok untuk berpuasa walaupun hamil atau menyusukan, ini ada beberapa tips untuk berpuasa bagi ibu hamil dan menyusu:

pic:google.com


1. Air, air dan air!
Minum air secukupnya atau lebih. Anda tiada pilihan, dehidrasi adalah membahayakan kesihatan ibu dan anak dalam kandungan. Pastikan sepanjang malam selepas berbuka dan sebelum berakhirnya waktu sahur, anda minum air sebanyak 3 ke 4 liter untuk menampung keperluan badan. Jangan pula anda minum 4 liter sekaligus semasa sahur!

2. Suplemen
Anda boleh menyokong sistem badan dengan mengambil suplemen seperti minuman soya berprotein tinggi untuk tenaga. Pastikan soya yang diminum adalah non-gmo ya. Teruskan mengambil vitamin yang diberi dari klinik ketika berbuka dan sahur. Jangan lupa minum air yang banyak jika mengambil suplemen.

3. Sekiranya rasa lemah dan tidak mampu untuk meneruskan puasa, jangan paksa diri, ambillah rukhsah dan berbukalah supaya tidak memudharatkan diri dan kandungan.

4. Untuk mengelakkan rasa “bloated” atau angin ketika berbuka, boleh amalkan petua ini. Makan kurma 3 biji dan sedikit kuih dahulu. Kemudian solat maghrib, barulah menjamah makanan berat seperti nasi bersama lauk pauk.

5. Elakkan minuman seperti air tebu dan air bergas sebagai hidangan pertama yang masuk dalam mulut untuk berbuka. Ada orang menggelarkan air ini “bisa” kerana ia akan memberi kesan “bloated” atau angin yang teruk kepada sesetengah orang.

6. Cuba untuk nap atau tidur yang singkat pada waktu tengah hari supaya dapat memberi rehat pada badan. Tetapi awas, jika terlebih tidur akan menyebabkan badan bertambah letih pula.

pic:google.com

Hmm, rasa tidak cukup dengan tips-tips di atas ni. Mungkin readers ada tips tambahan yang boleh dikongsi bersama, bolehlah komen ya.

P/s: Mesti anda tak sabar nak beraya bersama si manja dalam kandungan,kan? Tak sabar nak gayakan si manja dengan baju kurung atau baju melayu saiz mini yang comel-comel. Peplum pun ada tau untuk kanak-kanak, chewah! 

FB: Auladcolors Boutique


Salam Ramadhan dari Auladcolors!

1 comment:

  1. bagus info sis ini, mohon share di blog saya ya..
    jemput datang ke blog saya..

    ReplyDelete