Sunday, 9 February 2014

Doa Untuk Bayi dan Kanak Kanak

"Dan Rabb-mu berfirman, 'Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu..." (QS. Ghafir : 60)


Menjadi lumrah... setiap ibubapa yang waras akal fikirannya pasti mengimpikan anak-anak mereka menjadi insan yang CEMERLANG di dunia dan juga di akhirat.  Doa ibubapa untuk anak-anaknya sangat mustajab dan makbul. Setiap waktu, setiap saat rebutlah peluang untuk berdoa untuk kebaikan anak anak yang kita sayangi. 

Rasulullah SAW dalam hadis yang diriwayatkan Ibnu Majjah menegaskan tiga golongan jika berdoa pasti dimakbulkan iaitu orang dizalimi, orang musafir dan doa ibu bapa kepada anaknya.  Dari itu, gunakanlah kemuliaan yang ALLAH swt kurniakan buat setiap pasangan bagi mendoakan permata hati pada setiap detik.

DOA bukan terbatas di sejadah selepas solat sahaja.  Apa yang kita RASA, FIKIR, CAKAP, LIHAT juga merupakan DOA buat anak anak kita.  Sebab itu saya selalu berhati hati dalam mengeluarkan kata kata terhadap mereka terutamanya ketika MARAH.  Astagfirullah hal'azimm... kadang terbabas juga dengan kata kata yang tak sedap didengar dan yang pasti saya tak mahu anak anak saya jadi macam tu.  Bila tersedar... cepat cepat saya minta maaf balik dengan mereka.  Saya terangkan kenapa saya terlalu marah dan saya cakap 'positif affirmation' balik dengan mereka.  (In Shaa Allah saya akan sambung bab ini nanti)

Antara waktu DOA MUSTAJAB :
  • antara azan dan qamat
  • ketika hujan turun
  • pada sepertiga akhir malam
  • hari jumaat
  • waktu dalam sujud ketika solat
  • sepuluh hari pertama dalam bulan Dzul Hijjah
  • ketika musafir
  • ketika sedang berpuasa atau berbuka
  • atau pada bila bila masa sahaja di waktu siang maupun malam
(Rujuk Kitab Mukhtasar Al-Nasihah; Halaman 170)





Berikut ini adalah panduan doa yang masyhur untuk zuriat kita :

Doa mohon keturunan yang soleh, penyenang hati dan menjadi orang yang bertakwa
Surah al-Furqan ayat 74

Ertinya"Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami dari isteri dan keturunan kami menjadi penyenang hati kami dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa"

Doa supaya anak-anak tetap mengerjakan solat:
Surah Ibrahim ayat 40-41

Ertinya " Wahai Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mengerjakan solat, Ya Tuhan kami, perkenankanlah doa kami. Tuhanku, ampunilah aku dan ibubapaku serta sekelian sorang-orang mukmin pada hari hisab nanti"


Doa anak taat kepada Allah
Surah Al-Baqarah (ayat 128)
Ertinya " Wahai tuhan kami, jadikanlah kami berdua ini orang yang patuh dan berserah diri kepadaMU, dan jadikanlah di kalangan keturunan kami umat yang patuh dan berserah diri kepadaMU, serta tunjukkanlah kepada kami syari'at cara-cara ibadah haji kami dan terimalah taubat kami; sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Penyayang."

Doa anak pandai belajar
Surah Anbiya ayat 79

Ertinya " Maka Kami beri Sulaiman memahami hukum yang lebih tepat bagi masalah itu; dan masing-masing (daripada mereka berdua) Kami berikan hikmah kebijaksanaan dan ilmu (yang banyak); dan Kami tundukkan gunung-ganang dan burung-burung memuji Kami bersama-sama dengan Daud. Kami sememangnya berkuasa melakukan semua ini."   

Doa supaya anak rajin belajar dan rajin ke sekolah:
Surah Taha ayat 1 - 5

Doa memohon rahmat
Surah Ali-Imran, ayat 8-9.

Doa anak lembut hati
Surah Al-Anbiya, (ayat 69) atau Al-Hasyar (ayat 22-24) Surah Al-Imran ayat 200

Doa mohon zuriat yang baik 
surah Ali-Imran (ayat 38)

Selagi kita belum menutup mata, selagi itulah kita harus terus berdoa untuk anak-anak kerana selain membesarkan, membimbing dan memberikan ilmu, doa atau apa yang kita FIKIR, LIHAT, RASA,CAKAP juga menjadi  penyebab kejayaan anak-anak. Berilah mereka HAK ISTIMEWA sebagai ANAK kita.  Berilah mereka rasa, betapa bertuahnya mereka mempunyai ibubapa yang sering mendoakan mereka di dunia ini.

Percayalah hanya dengan DOA kita mampu memelihara mereka daripada pelbagai musibah.  Berdoa dan yakinlah ALLAH sentiasa mendengar dan makbulkan doa doa kita terhadap mereka.

Friday, 7 February 2014

Kisah Seorang Alim Mendidik Anak



Saya lihat seorang alim. Dia didik anaknya untuk tidur awal setiap malam. Pukul 10 malam sahaja semua anaknya dah tidur lena.

Dalam pukul 4.45 pagi semua anaknya dengan mudah bangun dan semuanya solat tahajud dan baca Al-Quran. Dengan sekali panggil.

Anaknya berebut-rebut nak pergi masjid solat subuh. 6 orang anaknya umur 4 tahun sampai umur 15 tahun.

Dari kecil dia didik anaknya zikir 300 pagi dan 300 petang. 100 kali tasbihat, 100 selawat, 100 x istighfar.

Untungnya anak-anaknya. Untungnya mak ayahnya. Hari ini ramai orang latih anaknya untuk main bola sejak kecil. Menyanyi sejak kecil. Pandai matematik sejak kecil. Pandai menari sejak kecil.

Benarlah agama ini mudah dan nikmat untuk orang iman kuat dan mengenal Allah. Bila iman lemah orang kata agama mudah juga tapi setelah mereka permudahkan sendiri.

Ya Allah umurku sudah tua tapi masih belum istiqamah bangun tahajud dan menangis. Ya Allah apalah yang aku cari dalam dunia ini. Wahai diri berapa lama lagi kamu perlukan masa untuk jadi hamba Allah yang sebenarnya
Adakah sehingga tanah kubur masuk dalam mulutmu

-ustaz ebit lew

Monday, 3 February 2014

Cerita Di Kedai Basikal

                                               photo : Encik Google

Minggu lepas waktu hantar basikal Hana untuk dibaiki. Kagum tengok adik Natasya yang baru berusia 6 tahun sudah pandai membantu abahnya mendapatkan perkakas yang diminta oleh abahnya.

Saya : "Bijaknya dia. Dah boleh harap tolong abah dia "

Encik K : "Alhamdulillah. Kat sekolah pun cikgu dia kata dia pelajar pintar. Dari umurnya 5 tahun lagi. Selalu cikgu bagi kerja... mesti dia yang siap awal. Selalu minta kerja lebih. Sudahnya kitorang belikan buku buku tambahan untuk dibekalkan ke tadika dia.


Saya :  "Natasya... anak sulung ke?" (Saya meneka sebab mengikut pengalaman saya, anak sulung perempuan memang 'brilliant')

Encik K : "Iye.  Satu satunya anak kami.  Kami masih belum dikurniai anak lain selain Natasya."  Jawap Encik K sambil tersenyum. "Sekarang ni saya tengah ajar dia operasi DARAB pula"

Saya : "Darab?"

Encik K : "Bukan menghafal sifir. Ada teknik sebenarnya. Saya tengah perturunkan pada dia.  Alhamdulillah, dia cepat belajar"

Saya : "Wow"

Encik K : " Sebenarnya dari Natasya usia 2 tahun macam tu dia dah tunjukkan minat untuk belajar. Masa tu saya dan isteri cuba sedaya upaya memenuhi permintaan dia untuk belajar. Tak kira waktu. Kadang pukul 12 tgh malam dia ajak belajar. Salah seorang daripada kami mesti tolong ajarkan dia juga. Tak ada istilah NANTI. Sebab kami PERCAYA bila anak kecil nak belajar... sel sel neuron dia tak boleh disekat. Kalau disekat ianya akan membantutkan proses pembelajaran anak anak."

Encik K : "Alhamdulillah sampai sekarang, bila kami suruh/minta tolong dia aje terus Natasya buat. Tak de tangguh tangguh "


Apa yang mendorong sangat saya untuk berkongsi momen ini ialah...begitu cantiknya HUKUM ALAM... What you give, you get back MORE! :)  Ini adalah perkara paling ASAS dalam hubungan kita sesama insan.  Adik Natasya sangat beruntung dikurniakan ibubapa yang amat amat memahami peri pentingnya pendidikan awal kanak kanak.  Pendidikan kanak kanak bermula dari RUMAH seawal usianya 1 hari menjenguk ke dunia nyata.

Suka saya memetik sebuah hadis. "Setiap anak dilahirkan atas fitrah.  Maka kedua ibubapanyalah yang menjadikannya Yahudi, Majusi atau Nasrani".  Justeru itu amat penting untuk kita sebagai ibubapa JADI sepertimana yang kita inginkan terhadap anak anak kita.  Anak anak TIDAK mendengar apa yang ibubapanya katakan TAPI mereka adalah PENIRU SENYAP yang amat BIJAK!

Kita doakan agar adik Natasya cemerlang di dunia mahupun untuk akhirat nanti.  Aaminn Ya Rabbal 'alaminn

                                                     Photo : En Google

Friday, 10 January 2014

Tips Bantu Anak Fokus

Saya seperti juga ibu ibu yang lain.  Menghadapi situasi di mana anak anak kurang fokus terutamanya anak lelaki. Sewaktu mengandungkan anak sulung, 16 tahun yang lalu, saya sering mencari dan menambah ilmu tentang parenting.  

Pengetahuan tentang ilmu parenting amat cetek.  Sebab itu saya selalu melaburkan sebahagian wang gaji untuk menghadiri kelas kelas parenting yang diadakan.  Masa tu... tak banyak pilihan seperti sekarang ni.  Anyway, Alhamdulillah begitu percaturan Allah dalam hidup kita.

Ok berbalik pada bagaimana untuk menghadapi anak anak yang KURANG FOKUS? Antara tips yang boleh saya kongsikan di sini ialah :


1.  Sebelum memulakan sebarang aktiviti, BERMAIN atau MEMBACA bersama anak anak, pastikan anak dan juga anda minum segelas air putih/mineral.  hihihi KENAPA AIR PUTIH/MINERAL?



Fakta mengatakan, dengan meminum segelas air suam/mineral mampu meningkatkan konsentrasi MINDA!  Ini adalah kerana air yang diminumkan membantu menambah tahap OKSIGEN yang diperlukan oleh OTAK untuk bekerja.


2. LAKUKAN EXERCISE.
  a. Lakukan pergerakan bersilang. Siku kanan kenakan pada lutut kiri dan sebaliknya.  Lakukan 5 - 8 kali
    

      b.  Dulu kami ada katil besi double decker.  Bila mood anak anak down atau diajar berkali kali tapi tak dapat juga, saya minta mereka bergayut pada besi katil bahagian atas. Roll down kepala mereka juga menghasilkan pengaliran darah yang bagus ke bahagian otak. Yeah, they LOVE this activity!

      c. Kalau ada TRAMPOLINE pun sangat BEST!  Biarkan anak anak melompat di atasnya.  It's FUN, MUMMY! Dekat IKEA ada, kann ;)


Aktiviti ini semua anda boleh minta anak anak lakukan SEBELUM seisi membaca/latihan ataupun SEMASA aktiviti membaca/latihan bila nampak mereka seakan hilang FOKUS.

Apabila membaca, pastikan anak TUNJUK dengan JARI, perkataan yang sedang dibaca.  Saya tidak ingat/pasti alasannya.  Lebih kurang... jari telunjuk ini memberikan CONNECTION terus pada bahagian pembangunan OTAK.  In Shaa Allah apabila MEMBACA SAMBIL JARI MENUNJUK PERKATAAN YANG DIBACA, membantu menajamkan MEMORI anak ini.

Anak anak kami suka sangat aktiviti MEMBACA sambil BERMAIN!  Memang menyeronokkan!

Oh ya, KAEDAH ini juga amat BERKESAN untuk seisi MENGHAFAL ayat ayat Al-Quran. Kesan selepas melakukan aktiviti ini AMAT MENAKJUBKAN.  Hafazan mereka juga jadi lancar tiba tiba.  SUBHANALLAH

Selalunya anak anak sendiri yang minta untuk lakukan aktiviti ini bila mereka sendiri rasa macam BOSAN atau terlalu susah untuk menghafal.  Just give them 5!

Ini antara set bacaan kegemaran anak anak kami.  Alhamdulillah dengan kaedah FONETIK yang diwujudkan mampu membantu anak anak kami untuk LANCAR MEMBACA seawal usia 3 tahun.



BERMINAT, boleh dapatkan di sini :http://on.fb.me/JRMP0q atau email kami di auladcolors@gmail.com

Thursday, 19 December 2013

Komforter Kanak Kanak

Puan Ros dari Shah Alam merupakan antara kastamer kami yang amat setia.  Alhamdulillah beliau amat berpuas hati dengan mutu kerja yang kami hasilkan.  La haula wala quwatailla billah...

Kali ni, puan Ros memberikan kebebasan kepada permata hatinya yang hebat untuk membuat pilihan fabrik/corak untuk komforter mereka masing masing.  Ha, cuba teka citarasa si abang cilik ni.

Jeng jeng jeng...


Bermulalah pencarian fabrik untuk di'matching'kan sebagai 'border' kepada komforter ni...  Tidak mengambil masa yang lama untuk buat pilihan fabrik untuk 'border'.  As you can see, we agreed to use blue polkadot as a border to this awesome Mc Queen's car.

Oh ya, kami menggunakan fibre yang mempunyai ketebalan 1" sebagai filling.


Kami suka memberikan yang terbaik untuk hasil yang 'awesome' Untuk binding, kami peruntukkan masa khas untuk 'hand-stiches' kelilingnya.


Ini pula pilihan si puteri puan Ros.  Ladang epal!









Alhamdulillah.  dah selamat dipos dan selamat diterima oleh puan Ros sekeluarga.
Terima kasih.  Terima kasih dan terima kasih atas kepercayaan dan sokongan.
Kami doakan puan Ros sekeluarga sentiasa berada dalam peliharaan dan rahmat Allah swt

Thursday, 21 November 2013

Monday, 18 November 2013

Dinding rumah penuh dengan hasil kreativiti jari jari halus anak anak?  

Kami pun tak terkecuali.  Sudah banyak kali suami saya cat baru masa mula mula dulu. Setiap anak, berjaya meluahkan isi hati mereka di dinding putih yang terbentang luas. Kertas A4, pelan pun banyak habis dengan hasil kreativiti mereka.  Sejak dapat anak no 4, suami sudah berhenti daripada cat baru.

"Biarlah budak budak ni berkreativiti puas puas.  Nanti dah besar, diorang akan stop.  Nanti nantilah abang cat balik dinding dinding ni ye"

Dari usia berapa agaknya kita boleh mengajar anak anak menulis?
Sebenarnya anak anak tidak perlu memegang pen atau pensil untuk mereka belajar menulis. Mereka hanya perlu MELIHAT, MELIHAT dan MELIHAT orang terdekatnya menulis.  Dan proses ini sebenarnya bermula seawal anak ini berusia 3 atau 4 bulan.  Ya, bermula usia anak anak ini 3 - 4 bulan.

Terkejut? Unbelievable?

Inilah reaksi saya sewaktu membaca sebuah artikel di Google satu ketika dulu. Sebenarnya inilah kuasa otak yang dianugerahkan oleh Allah swt untuk setiap umat Nabi Muhammad saw.  Pada usia ini, anak kecil akan cepat bertindakbalas dengan apa sahaja yang didedahkan kepada mereka. Apa sahaja yang mereka lihat, dengar, rasa, bau akan terus diserap melalui indera lihat, bunyi, rasa dan emosi.  Lebih banyak dan kerap sesuatu itu ditunjukkan, maka lebih kekallah ingatan mereka tentang sesuatu perkara.  Contohnya, anak anak ini akan lebih ingat tentang sesuatu 'cara' menulis, 'proses' menulis dan sebagainya.  Situasi inilah yang paling penting sebenarnya.

Untuk si kecil, 'tulisan' merupakan 'lukisan'.  Ya, 'lukisan' lebih bebas dan menggembirakan bagi anak anak kecil.

Kajian juga mendapati, dengan lukisan :
  • anak kecil rasa gembira dan enjoy
  • anak yang suka dan pandai melukis senang dijaga - mungkin kerana mereka pandai meluahkan perasaan mereka dengan hanya melukis
  • anak ini juga tidak mudah bosan
  • melukis juga meningkatkan daya kreativiti anak kecil
  • anak yang mempunyai lukisan yang baik, secara tidak langsung akan menghasilkan tulisan yang baik juga.  In shaa Allah
Kami percaya, kemahiran menulis adalah salah satu cara yang amat penting untuk membina idea.




Bangun tidur, terus minta pen nak tulis dekat kad imbas.



 Aktiviti anas sekarang, tulis dan padam pada kad imbas yang ummi dia hadiahkan.